Verkenningen

Reflecties, vragen en verkenningen op het snijvlak van inzicht en complexiteit.

Welkom bij Verkenningen. Dit is geen blog met kant-en-klare antwoorden.
Wat je hier vindt, zijn observaties, ideeën en open vragen — bedoeld om je aan het denken te zetten.

We schrijven niet om af te ronden, maar om te onderzoeken. En we nodigen je uit om mee te denken, te twijfelen, te spelen met perspectieven.

Wat je hier kunt verwachten

In deze verkenningen delen we gedachten over creativiteit, probleembegrip, samenwerking en alles wat ertussen zit. Soms filosofisch, soms praktisch, maar altijd bedoeld om je blik te verruimen.

Lees wat je raakt, pauzeer bij wat schuurt, en kom vooral terug wanneer je toe bent aan een ander perspectief.

Waarom onze creativiteit vaak vastloopt — en hoe AI ons helpt die terug te vinden

Tag: Creativiteit & AI

Creativiteit is zelden het probleem — het is onze neiging om er te vroeg van weg te bewegen.
Deze verkenning kijkt waarom we zo snel conclusies trekken, en hoe generatieve AI ons kan helpen net iets langer nieuwsgierig te blijven. Een razendsnel digitaal paard.

Homo Ludens herbekeken: waarom spel geen ontsnapping is, maar een terugkeer naar onze creatieve kern

Tag: Spel & Filosofie

Wat als spel geen afleiding is, maar een terugkeer naar iets fundamenteel menselijks?
Deze verkenning duikt in de filosofie van Serious Gaming en laat zien waarom juist het plezier ervan zo krachtig werkt.
Serieus, dankzij het spel.

We doen geen theorie hoor — Hoe je modellen betekenisvol maakt zonder ze te noemen

Label: Leren & Weerstand

Sommige mensen vragen om modellen. Anderen zeggen: “Zeg alsjeblieft niet dat het Design Thinking is.” Deze verkenning laat zien hoe theorie betekenis krijgt — niet door het te introduceren, maar door het eerst te laten ervaren. En pas daarna, als het werkt, een naam te geven. Inzicht zonder jargon. Structuur zonder labels.

Smurfen op de werkvloer: wat games ons leren over mensen die te snel het makkelijke werk doen

Tag: Gedrag, Games & Beter samenwerken

In games betekent smurfen: spelen onder je niveau. Op de werkvloer betekent het dat senioren snel junior werk oppakken — met alle gevolgen van dien. Deze verkenning maakt het patroon zichtbaar, en onderzoekt hoe teams samen kunnen ontwerpen aan meer vertrouwen, stretch en gezamenlijke groei.

Wie pakt de stift? — Een herdefinitie van participatie in interculturele leersituaties

Tag: Interculturele Teams

In sommige teams betekent bijdragen: als eerste spreken, het voortouw nemen. In andere contexten komt de meest doordachte stem misschien nooit aan bod — omdat die wacht, luistert, of de sfeer aanvoelt. Deze verkenning nodigt uit tot herontwerp: hoe maken we ruimte voor iedere deelnemer, ook degene die de stift nooit pakt?

Over deze ruimte

Deze ruimte is er omdat echte groei begint met inzicht. Met nieuwsgierigheid. Met de moed om even stil te staan.

Wat je hier leest, is geen uitleg — maar een uitnodiging.